Column Mathijs Bouman, Het Financieel Dagblad,1 april 2020 (onderaan de pagina kun je de volledige column openen en lezen)

Maak nu een pitstop

'Wat moet een ondernemer doen in de tussentijd? Overleven natuurlijk, en indien nodig alle mogelijke steun aanvragen. Maar je kunt nog iets doen: ambitieuze plannen maken, investeringen doorvoeren en het personeel opleiden.'

'Want wat doen Lewis Hamilton en Max Verstappen als er een ongeluk op het circuit is gebeurd en de ‘virtual safety car’ iedereen verplicht om langzaam te rijden? Ze maken als het even kan direct een pitstop. Als je dertig procent langzamer moet rijden, is zo’n stop in de pitstraat relatief voordelig.'

Dat klinkt goed en misschien 'too good, to be true'. Want hoe, en wat zet je dan in gang? Welke stappen kun je nemen? En misschien wel belangrijker weten we waar we nu staan, en waar we heen kunnen? Waar liggen dan de quickwins?

Terug naar de tekentafel

Na het lezen van de column zijn we gelijk naar de tekentafel gegaan en hebben alle kennis en ervaring van onze digitale groothandelsconcept bij elkaar gebracht en verwerkt tot een digitaliseringsscan. Deze scan stelt ons in staat de digitale volwassenheid van een groothandel te bepalen en belangrijker nog; het geeft antwoord op de vraag, waar op korte termijn innovatie- en verbeteringspotentieel ligt die ook snel tot gewenst rendement kan leiden.

Deze digitaliseringsscan voeren we graag bij je organisatie uit tijdens een interactieve workshop.

Wij investeren graag in je organisatie

Vrij van kosten doen we gezamenlijk deze scan gedurende een halve dag, waarbij we aan de hand van een vragenlijst de score in de volwassenheidsmatrix van de digitale groothandel bepalen. Deze vragenlijst behelzen de volgende domeinen:

  • Strategie & organisatie;
  • Markt(positie);
  • Digitale) processen;
  • Datafundament;
  • Technologie.

Na de workshop wegen en vertalen we de uitkomsten van de scan naar het model over een tweetal assen:

  • De mate van efficiency en standaardisatie door digitalisering;
  • De mate van differentiatie door digitalisering.

De volwassenheidsmatrix van de digitale groothandel

Op de horizontale as zien we in hoeverre de organisatie door digitalisering de processen op orde heeft gebracht. De verticale as geeft de mate van digitalisering aan waarmee je daadwerkelijk innoverend en differentiërend actief bent op nieuwe markten en verkoopkanalen op basis van nieuwe verdienmodellen.

Uiteindelijk wil je naar de kwadrant rechtsboven bewegen: 'De Digitale Groothandel'. Mogelijk zit je nog in een 'Old School' situatie en zijn er nog veel stappen te maken afhankelijk van je huidige marktpositie.

Op basis van de uitkomsten tijdens de digitale scan zijn we in staat om met je de nodige quickwins te bepalen die snelle resultaten opleveren. Mogelijk heb je in het verleden al veel focus gelegd met efficiencyslagen en ben je nu vooral een 'Cost Driver'. Dan is dit het moment om je geoliede machine en daarmee behaalde concurrentievoordelen verder in te zetten op een pitstopstrategie waarmee verdere innovatie en differentiatie behaald kan worden.

Wat levert de scan je op?

  • Het creëert bewustzijn en een gemeenschappelijk beeld;
  • Het resulteert in een helder rapport en uitwerking van de vragen;
  • Het verduidelijkt je plek op de volwassenheidsmatrix van De Digitale Groothandel;
  • Met ook een verdieping naar de mate van standaardisatie en differentiatie over de verschillende domeinen;
  • Een leidraad om te gebruiken voor je verdere visievorming en strategische keuzes;
  • Een uiteindelijk overzicht van welke verbetertrajecten snel rendement kunnen opleveren.

Wie wil zich laten uitdagen om tijdens deze 'virtual safety car' situatie juist nu het achterstallig onderhoud te laten uitvoeren om straks met een getunede krachtbron en nieuwe banden weer het circuit op te kunnen om die wedstrijd te winnen?

Wij staan als team klaar om de mogelijke updates door te nemen.

Mail ons of bel: jeroen.philippi@wholesaleconsultinggroup.nl of +31 (0)6 50250429.

Jeroen Philippi

Blijf verbonden

De omgeving van de groothandel is continu in beweging. Innovaties worden gedreven door digitalisering aan klantzijde en binnen de toeleveringsketen. De adoptie van nieuwe technologie speelt hierbij een belangrijke rol.
Was technologie altijd al belangrijk voor procesefficiency. Technologie is nu cruciaal voor (de communicatie van) onderscheidend vermogen en voor het ondersteunen van de transitie naar de digitale groothandel.

Blijf dus verbonden – Blijf op de hoogte – Abonneer op onze mailpost en blogs