Jeroen Philippi

Jeroen Philippi

 

Verkoop & marketing

Het speelveld van verkoop en marketing is sterk veranderd. De oorzaken zijn bekend. Internet en digitalisatie maakt dat mensen en organisaties via meerdere kanalen communiceren, informatie vinden, kopen en hun mening geven.

De klant staat daardoor soms verder van uw organisatie af en komt goed geïnformeerd pas laat in het vizier van verkoop. Marketing speelt een belangrijke rol om met relevante content in de juiste context in contact te komen en te blijven met potentiële klanten.

Digitalisatie biedt kansen voor nieuwe businessmodellen, maar ook veranderingen in verkoop- en marketingprocessen en in veel gevallen vraagt het om andere, meer technologiegedreven marketingvaardigheden.

Ik kom graag in contact met groothandels die vanuit deze heroriëntatie advies en ondersteuning zoeken om kansen en bedrijfsvraagstukken te vertalen naar nieuwe inzichten en transitie van verkoop en marketing. Én uiteindelijk de bedrijfsstrategie succesvol te verbinden met de vele nieuwe technologische mogelijkheden. Mijn ambitie is om duurzame ondernemingen te bouwen met een eindresultaat dat waardevol is voor alle belanghebbenden.

Voor welke organisaties heb ik gewerkt?

In de afgelopen 22 jaar heb ik voor meerdere organisaties gewerkt. De laatste tijd ook steeds vaker op interim- en projectbasis. De gemeenschappelijkheid van deze organisaties is dat ze allen in de B2B-markt en in sectoren zoals logistiek, groothandel en ICT-technologie opereren.

  • ProSpex BV | maart 2015 tot en met heden | Marketingstrateeg voor contentgedreven campagnes voor meerdere ICT-bedrijven
  • XCES BV | november 2014 tot en met heden | Marketing & Sales Consultancy en Interim Management
  • UNIT4 Business Software Benelux BV | 2009 - okt. 2014 | Marketing Manager Benelux
  • UNIT4 Enterprise Solutions BV | 2002 - 2008 | Sales & Marketing Manager Wholesale
  • Pluz BV (Getronics/Hagemeijer) | 2001 | Business Unit Manager
  • Datelcom BV (Getronics) | 1993 - 2000 |Sales Group Manager | Accountmanager | Product Manager

In verschillende rollen …

  • In een aansturende rol naar collega’s, teams en afdelingen
  • Leidend binnen innovatie-, verbeter- en veranderingsprojecten
  • Een voorzittende rol bij afdelings- en projectvergaderingen
  • Eindverantwoordelijk voor omzet-, verkoop-, kosten- en winstresultaat
  • Initiërende rol in het benutten van nieuwe kansen en mogelijkheden
  • Verbindende en enthousiasmerende rol binnen teams/afdelingen en bij verandertrajecten
  • Ontwikkelaar van strategie, proposities en content en de uitwerking naar (meer)jarenplannen
  • Bijdragen leveren aan agenda- en besluitvorming van directievergaderingen

Relaties waarmee ik samengewerkt heb

  • Intel, Microsoft, Hewlett-Packard, IBM
  • Actemium, Slimstock, PTV Benelux
  • One4media, Zigt, SpotONvision, Locomotive, LEWIS PR
  • VNU, FD Mediagroep, Reed Business, ICTMedia
  • KNVB, Spieren voor Spieren, KidsRights
  • Hootsuite, Act-On, SalesForce, LinkedIn

Motto

‘Traveling light’

Voorkom dat projecten uitmonden in teleurstelling en door de lengte ervan al lang zijn ingehaald door een nieuwe realiteit. Zet de stip aan de horizon, ga altijd met de juiste bagage voor een doelgericht resultaat, anticipeer snel en zorg voor tussentijdse successen. Dat geeft binnen organisaties acceptatie en enthousiasme voor de volgende stap.

Gezamenlijke ambities

  • Streven naar gezamenlijk resultaat
  • Mensen (ver)binden met een sterke visie
  • En altijd vanuit de kracht en vrijheid van de organisatie en het individu
  • Kansen zoeken en actie nemen in plaats van passief afwachten

De ambitie om duurzame ondernemingen te bouwen met een eindresultaat dat waardevol is voor alle belanghebbenden.

Werkkwaliteiten en aanpak

  • Een zelfsturende manager met een sterke eigen verantwoordelijkheid die open staat voor veranderingen
  • Gaat van goed luisteren naar probleemanalyse en is vindingrijk in praktische nieuwe ideeën en oplossingen
  • Hanteert een open communicatiestijl, coachend met flexibiliteit in leiderschap als de situatie er om vraagt
  • Werkt bij voorkeur in een vrije structuur en geeft mensen eigen verantwoordelijkheid
  • Pakt graag uitdagingen aan in opbouw- en veranderingssituaties

Projecten en resultaten

  • Behalen van commerciële jaarplannen
  • Realiseren van new business groei
  • Bedrijfsintegratie
  • Implementatie van CRM-systemen en verkoopprocessen
  • Vernieuwing volledige huisstijl en merkverhaal
  • Bouwen en aanscherpen van waardeproposities
  • Uitrol van nieuwe online strategie en website
  • E-mail marketingstrategie en -systeem
  • Ontwikkeling contentmarketingstrategie en productie van content
  • Implementatie marketing automation en inbound marketing
  • Implementatie en rationalisering van socialmediastrategie
  • Implementatie en operationalisering van vierjarig KNVB-sponsorship

Opleidingen

1987 - 1992 | Hogeschool voor Economie en Management in Utrecht, Commerciële Economie.

Bachelordiploma in marketing: Commerciële Economie, Internationale Marketing, Algemene Economie, Bedrijfseconomie, Sociologie, Psychologie, Engels, Spaans.

1986 - 1987 | Brownton High School, Minnesota, USA | Uitwisselingsprogramma.

1981 - 1986 | HAVO Bonifatius College in Utrecht | Nederlands, Engels, Algemene Economie, Handelswetenschappen, Wiskunde en Natuurkunde.

In mijn vrije tijd

Genieten van muziek via Spotify of een oud vinyl album. Maar ook door zelf muziek te maken met een rockbandje; teksten schrijven, gitaar spelen en songs produceren. Op sportiviteitsvlak zit ik regelmatig op de mountainbike of racefiets en tour vooral door de Utrechtse Heuvelrug. Vakanties en reizen hebben ons met de rugzak al op veel plekken in de wereld gebracht, o.a.: Nieuw Zeeland, Australië, Mexico, Guatemala, Thailand, Maleisië, Tanzania, Costa Rica en meer.

Contact

Heb je een vraag? Neem direct contact op via e-mail jeroen@wholesaleconsultinggroup.nl of bel +31 (0)6 50250429.

Blijf verbonden

De omgeving van de groothandel is continu in beweging. Innovaties worden gedreven door digitalisering aan klantzijde en binnen de toeleveringsketen. De adoptie van nieuwe technologie speelt hierbij een belangrijke rol.
Was technologie altijd al belangrijk voor procesefficiency. Technologie is nu cruciaal voor (de communicatie van) onderscheidend vermogen en voor het ondersteunen van de transitie naar de digitale groothandel.

Blijf dus verbonden – Blijf op de hoogte – Abonneer op onze mailpost en blogs