Erik Scholing

Erik Scholing

 

Bedrijfsprocessen optimaliseren

Consumenten omarmen technologische ontwikkelingen zo snel dat bestaande markten en economieën constant in beweging zijn. En of je als groothandel nu ver weg of dichtbij deze consumenten handelt, je hebt direct of indirect te maken met deze veranderingen.

Groothandels worden bijna dagelijks uitgedaagd om hun concurrentiepositie bij te slijpen en relevant te blijven. Om hierbij nieuwe technologie succesvol in te zetten en steeds digitaler te handelen is het belangrijk je fundament en bedrijfsprocessen op orde te hebben. Meer rendement, kostenbesparing en versnelling liggen nog steeds binnen handbereik door bestaande technologie beter af te stemmen op de bedrijfsprocessen.

Deze grotere en kleinere optimalisaties geeft mij energie omdat ze enthousiasme en beweging bij organisaties en mensen creëren.

Resultaten behalen voor de digitale groothandel

Afgelopen 6 jaar ben ik met veel enthousiasme werkzaam geweest als applicatiebeheerder bij twee groothandels, Gunneman en Bouwcenter Concordia. Hier heb ik met creativiteit altijd het maximaal haalbare uit de bestaande ERP-oplossingen weten te halen.

Met een bedrijfseconomische achtergrond ben ik in staat om processen helder inzichtelijk te maken, zodat totale processen overzichtelijk worden en duidelijkheid verschaffen op ieder niveau in de organisatie.

Door mijn leergierigheid en interesse heb ik de afgelopen jaren veel kennis opgedaan van financiën, inkoop, logistiek, verkoop, marketing en e-commerce. Hierdoor ben ik breed inzetbaar.

Mede door deze brede kennis ligt mijn kracht vooral in situatie waarin ik samenwerking met de ondernemer, medewerkers en leveranciers de bestaande bedrijfsprocessen kan analyseren en de knelpunten achterhalen.

Door intensief te werken met data kunnen besluiten ondersteund worden en de urgentie en het beoogde rendement worden bepaald. Met de komst van nieuwe technologieën op het gebied van connectiviteit en REST-API's, wordt het optimaliseren van bedrijfsprocessen weer verder opgerekt en kunnen mooie businesscases worden gerealiseerd.

Projecten en resultaten

  • Voorraadwaarderingsmethode VVP aanpassen naar FIFO i.c.m. partijregistratie om een zuiver beeld van marges te verkrijgen, dit heeft tevens een administratieve besparing opgeleverd van 0,5 FTE en minder ruis in de organisatie.
  • Managementrapportages en KPI's opgesteld d.m.v. Brio-rapportages.
  • Voorraadoptimalisatie doorgevoerd door inzichtelijkheid in ABC-voorraden en incourante artikelen.
  • Begeleiden van Slim4 implementatie.
  • Begeleiden van Salesforce implementatie.
  • Begeleiden van IN2CRM implementatie.
  • Digitaliseren van orderpickproces en transport planningsproces.
  • SIMAR Digitaliseringsproces - monteurs keukens laten inmeten m.b.v. iPad waardoor doorlooptijd is teruggebracht van dagen naar maximaal 30 minuten.
  • Ontwerp en realisatie van nieuwe website www.concordiakeukenenbad.nl.
  • Betrokken bij nieuwe website www.bouwcenter.nl.
  • Digitaliseren van klantenquêtes - klantervaringen verzamelen m.b.v. klantenvertellen.nl. Na particuliere aankoop keuken/badkamer/tegels de klant motiveren om een review te schrijven. Inzicht verkrijgen in klanttevredenheid en servicegraad van de organisatie.
  • Beheren intranetsysteem en interne handmatige processen digitaliseren d.m.v. digitale formulieren en toepassen van werkstromen.

Werkkwaliteiten en aanpak

Mijn kracht zit in het luisteren en analyseren van de klantbehoefte. Door aandachtig te luisteren naar de klantwensen analyseer ik de werkelijke klantbehoefte en speel met mijn brede technologische en organisatorische kennis in op de praktische invulling.

Door verantwoordelijkheid te nemen en het einddoel te bewaken, hak ik het project in stukken en bewaar het overzicht. Met tussentijdse evaluaties zorg ik dat gedurende het project de gezichten dezelfde kant op blijven staan. Mijn secure aanpak zorgt ervoor dat ik projecten oplever die waarde toevoegen, en medewerkers zelf een vervolg kunnen geven aan het beheer van de oplossing.

Relaties waarmee ik heb samengewerkt

  • Unit4 Wholesale (Agresso Wholesale)
  • Unit4 Dibis
  • Slimstock
  • Simar
  • In2CRM
  • Redbook ICT
  • Fizz digital marketing
  • www.klantenvertellen.nl

In mijn vrije tijd

Op sportief gebied en om conditie en kracht op te doen ben ik actief met survival, obstacle-runs, fitness-workouts. Daarnaast doe ik af en toe mee aan zeilwedstrijden in de laser bij de plaatselijke zeilvereniging.

Contact

Heb je een vraag? Neem direct contact op via e-mail erik.s@wholesaleconsultinggroup.nl of bel +31 (0)6 22577111.

Blijf verbonden

De omgeving van de groothandel is continu in beweging. Innovaties worden gedreven door digitalisering aan klantzijde en binnen de toeleveringsketen. De adoptie van nieuwe technologie speelt hierbij een belangrijke rol.
Was technologie altijd al belangrijk voor procesefficiency. Technologie is nu cruciaal voor (de communicatie van) onderscheidend vermogen en voor het ondersteunen van de transitie naar de digitale groothandel.

Blijf dus verbonden – Blijf op de hoogte – Abonneer op onze mailpost en blogs