Digitaal en databedreven ondernemen

Het onderwerp datagedreven ondernemen is populair. Er wordt veel over gezegd en geschreven. Voor velen blijft het echter lastig om in een berg van data verhelderende inzichten en ideeën te verkrijgen; 'als je nog niet weet wat je kan vinden, wordt het lastig zoeken'.

Groothandels beseffen wel steeds meer dat ze met de beschikbare data goud in handen hebben. Ze zien ook meer nieuwe partijen opkomen die leven van data en daarmee ook succesvolle en winstgevende activiteiten opzetten.

Data is volop aanwezig in het ERP, WMS, CRM en CMS (webshop). Maar hoe kun je dit naar één omgeving krijgen waarin je met de data tot nieuwe inzichten en sturing komt, en uiteindelijk ook nieuwe toegevoegde waarde kunt halen voor de onderneming. Uiteindelijk wil je van datagedreven met je medewerkers naar databedreven.

Zelf bouwen is een uitdaging

Een overzicht met recht-toe-recht-aan omzet- en winstrapportage is in de basis snel gebouwd. Maar een complete data-analyse omgeving bouwen waarmee je met je huidige en toekomstige analyse-behoefte verder kunt, vergt een aanzienlijke en blijvende investering in tijd en kennis. Je hebt dan een robuust en goed doordacht datamodel nodig dat eerdere investeringen waarborgt en nieuwe behoefte aan stuurinformatie snel kan invullen. Een MKB-bedrijf heeft veelal de situatie dat het te groot is voor het servet en weer te klein voor het tafellaken. Dat geeft uitdagingen:

  • Op technologisch gebied - hoe gaan we om met de complexiteit en diversiteit van technologie in een bedrijfskritische situatie?
  • Met het economische dilemma van schaalgrootte - in hoeverre kunnen we zelfstandig blijven investeren en aan de andere kant niet achterop raken?
  • Organisatorische uitdagingen - wat is het absorptievermogen van de organisatie, en hoe ondersteunen we het veranderingsproces? We willen klein beginnen en dan uitbouwen zodat we het kunnen adopteren.
  • Procesmatig invulling - Hoe wordt data-analyse naar de werkplek gebracht en kunnen we van rapportage en de achteruitkijkspiegel naar zelf aan het stuur?

Samenwerken en de krachten bundelen

Met de vraagstukken en dilemma's van hierboven in het achterhoofd zijn we Wholesale Analytics Cloud gaan ontwikkelen. Waarbij we de krachten bundelen richting een standaard BI-oplossing voor de groothandel. We hebben hiervoor vier expertisegebieden bij elkaar gebracht waarmee we de groothandels op het gebied van stuurinformatie en databedreven ondernemen een kickstart geven:

  • Qlik Sense - moderne business intelligence en data-analyse technologie;
  • Rond - Qlik Sense partner en de business intelligence en data-analyse specialist;
  • Amazon Web Services (AWS) - platforminfrastructuur in de cloud met hoge beschikbaarheid- en veiligheidsniveaus;
  • Wholesale Consulting Group - groothandel(proces)kennis en know-how van het datamodel van de bron: Wholesale van Kerridge, voorheen Unit4.

Platformconcept

Het uitgangspunt bij Wholesale Analytics Cloud is profiteren van de kracht van het delen. Verbeteringen en nieuwe ontwikkelingen die we binnen de oplossing realiseren komen ook voor andere gebruikers van het platform beschikbaar. Zo gaan innovaties uiteindelijk veel sneller en rusten investeringen op meerdere schouders.

Wholesale Analytics is een alles-in-één analytics vanuit de cloud met moderne Qlik Sense technologie. De omgeving is voorzien van een beveiligde connectie naar het Kerridge ERP (voorheen Unit4), een robuust datamodel en intuïtieve dashboards gebaseerd op de behoefte van een groothandel. Het platform biedt daarnaast per gebruikersorganisatie een eigen domein waarin de bedrijfsdata afgeschermd is opgeslagen

De dashboards die we ontwikkeld hebben bieden stuurinformatie op het gebied van verkoop, inkoop, logistiek en financieel.

Software-as-a-Service

Met Wholesale Analytics Cloud bieden we een kant-en-klare data-analyse oplossing in een Software-as-a-Service model. De service omvat:

  • Qlik Sense licentie en nieuwe releases
  • Updatedienst naar nieuwe Qlik Sense releases
  • Onderhoud en ontwikkeling van het datamodel
  • Onderhoud en ontwikkeling van de dashboards
  • Basis helpdesk en support
  • Veilige koppeling en scripting naar de databron(nen)
  • Infrastructuur, besturingssysteem, backup, beveiliging en het technische beheer van de omgeving

Implementatie wordt afgestemd op volwassenheids- en ambitieniveau

We kunnen de oplossing in een relatief korte doorlooptijd implementeren waarbij we de beveiligde connectie leggen naar de databron en met de gebruiker(s) de data in de beschikbare dashboards valideren op betekenis en juistheid.

Omdat we niet vanaf scratch starten krijgen we daardoor juist ruimte voor het belangrijkste onderdeel van de implementatie: de adoptie van data-analyse oplossing door de medewerkers. Want het krijgt pas echt waarde als het de medewerker gaat ondersteunen bij de werkzaamheden.

We stemmen de ondersteunende consultancy in de adoptiefase uiteraard af op het volwassenheids- en ambitieniveau. Uiteindelijk willen we dat het bijdraagt aan het succes van de onderneming. We willen van alleen verantwoorden en controleren naar een oplossing die helpt te analyseren, te leren en te sturen op doelen.

Volwassenheidsmodel (van achteruit- naar vooruitkijken)

Geïnteresseerd?

Neem contact met ons op

Blijf verbonden

De omgeving van de groothandel is continu in beweging. Innovaties worden gedreven door digitalisering aan klantzijde en binnen de toeleveringsketen. De adoptie van nieuwe technologie speelt hierbij een belangrijke rol.
Was technologie altijd al belangrijk voor procesefficiency. Technologie is nu cruciaal voor (de communicatie van) onderscheidend vermogen en voor het ondersteunen van de transitie naar de digitale groothandel.

Blijf dus verbonden – Blijf op de hoogte – Abonneer op onze mailpost en blogs