Artikeldatabeheer: een hele klus

Veel groothandels hebben een dagtaak aan het verzamelen van artikeldata. In eerste instantie ligt de focus voornamelijk op data die nodig is om de inkoop- en verkooporders goed te kunnen verwerken. Inkopers en verkopers zijn in de weer met Excelsheets om met importslagen het ERP-systeem gevuld te krijgen. Dat is alleen veelal niet meer voldoende.

E-commerce vraagt om extra artikeldata

Een webshop dient ook steeds vaker met artikeldata gevoed te worden, aangevuld met extra kenmerken en informatievelden die belangrijk zijn in de vindbaarheid en conversie. Het aanvullen van de extra e-commerce informatievelden is veelal het domein van marketing die het merendeel van deze data in het CMS van de webshop beheert.

Verschillende versies in omloop

Voordat je het echt doorhebt is de data van een artikel vastgelegd in meerdere systemen en losse Excelsheets. Een centrale bron waar alles bij elkaar komt ontbreekt. De kans op verschillende versies van de waarheid is groot. Daarnaast werkt marketing in zeker zin los van de verantwoordelijke voor artikeldata. Terwijl je juist meer samenwerking tussen inkoop, verkoop en marketing wil bevorderen om in de snelle onlinewereld de kansen te grijpen.

PIM-oplossing van Beeyond

Voor dit (artikel)databeheer vraagstuk bieden we voor veel verschillende groothandels een oplossing met de Beeyond MDM (Master Data Management)-software.

Beeyond neemt daarin veelal de centrale positie over die het ERP voorheen had. Beeyond verzamelt als een PIM (Product Informatie Management)-systeem de artikeldata, maakt het beheer vanuit verschillende disciplines gemakkelijk, en deelt de verrijkte data weer met de verschillende systemen en verkoopkanalen.

Ook werkt de oplossing met een zogenaamde 'closed loop' integratie voor de uitwisseling en synchronisatie van (artikel)data tussen Unit4-ERP en Beeyond-PIM.

Deze tweeweg-integratie is gebaseerd op de realtime verwerking via de REST-API’s van Unit4. De verbinding maakt artikelen en gerelateerde data aan en wijzigt bestaande gegevens, zoals: indelingen, kenmerken, teksten, assortimentsgegevens, verpakkingseenheden, leveranciersgegevens en inkoopprijzen.

De Beeyond PIM-oplossing biedt o.a.:

  • een flexibel datamodel met volledig vrij te definiëren database
  • een sjabloon voor een PIM gebaseerd op het Unit4 Wholesale (ERP) datamodel
  • een functioneel krachtig en gebruiksvriendelijke toepassing
  • geautomatiseerde verwerking en distributie van gegevens
  • openheid met aanvullende data-integratie mogelijkheden
  • een passende business case voor MKB-/groothandelsbedrijven
  • geen investering in infrastructuur, de oplossing wordt geleverd vanuit een SaaS/Cloud-based concept
  • betaling voor werkelijk gebruik

Referentie in de groothandelsmarkt

Beeyond is al bij menig groothandel succesvol geïmplementeerd, onder andere bij:

Lees ook onze referentiecase waarin het PIM een centrale positie inneemt.

Traditionele groothandelsfunctie niet altijd meer voldoende

Met de inzet van Beeyond zien we dat groothandels -naast de traditionele toegevoegde waarde op financiële en logistieke processen- zich op een derde proces kunnen onderscheiden en hun positie in de keten kunnen versterken; ze laten het (artikel)dataproces stromen.

Artikeldata is goud waard

Deze groothandels beseffen steeds meer dat ze met artikeldata goud in handen hebben. Juist voor klanten. Naast het mooie assortiment en complementaire services die al worden geleverd kunnen ze met artikeldata een aanvullende digitale dienst leveren.

Ze creëren artikeldata die centraal beschikbaar is en leveren een digitale dienst in de vorm van automatische datafeeds die op diverse manieren naar klanten ontsloten kan worden.

Nieuwe toegevoegde waarde

De relatie met de klanten die deze digitale dienst(en) gebruiken wordt op deze manier verder versterkt. Met de kwaliteit van de artikeldata zorg je indirect voor het succes van de klant op zijn online verkoopkanalen. Doordat de artikeldata klopt kan de verkooporderverwerking aan de achterkant ook weer profiteren. Klanten gaan voor gemak, en als je kunt vertrouwen op de juiste en volledige artikeldata kun je daarmee ook orders efficiënt met elkaar afhandelen. Een win-win.

In een digitale groothandel begint het met een solide datafundament, waarin artikeldata een centrale rol speelt.

Geïnteresseerd om het 'goud te delven' en nieuwe toegevoegde waarde te creëren.

Neem contact met ons op

Blijf verbonden

De omgeving van de groothandel is continu in beweging. Innovaties worden gedreven door digitalisering aan klantzijde en binnen de toeleveringsketen. De adoptie van nieuwe technologie speelt hierbij een belangrijke rol.
Was technologie altijd al belangrijk voor procesefficiency. Technologie is nu cruciaal voor (de communicatie van) onderscheidend vermogen en voor het ondersteunen van de transitie naar de digitale groothandel.

Blijf dus verbonden – Blijf op de hoogte – Abonneer op onze mailpost en blogs